Fizik Arione Sele - İnceleme / Review

      Ulaşım amacıyla, hobi olarak ya da spor için bisikleti seviyor olun, hepimizin ortak bir sıkıntısı var; sele. Yabancı forumlarda ve deneyimli pedalların inceleme yazılarında her zaman şunu okumuşumdur; her kişinin uyum sağladığı sele farklıdır yani sele bisikletin en kişiselleşmiş parçasıdır ve kendini bisiklete adamış herkes kendisine uygun seleyi bulana dek sabretmelidir; bence bu deneme süreci oldukça eğlenceli olabilir. Başından sonuna kadar destek verdiğim bu argüman her ne kadar doğru olsa da bir selenin kalitesi, izin verdiği oturuş pozisyonları veya yastıklama miktarı kişiden kişiye değişmez ve ek olarak benzer anatomik yapıya sahip 2 kişinin kullandıkları selelerden alacağı geri dönüşlerin çok farklı olmayacağı kanaatindeyim.  Bu yazıda, yaklaşık olarak 2.5 senedir sorunsuz! kullandığım Fizik Arione Magnezyum Raylı sele hakkında görüşlerimi ve deneyimlerimi aktaracağım.
       Sele serüvenim yol bisikletimle gelen Focus Concept SL sele ile başladı sonra sırasıyla Fizik Nisenne, Selle Italia Flite (1990), Fizik Arione, Ritchey WCS, tekrar Fizik Arione ile devam etti. Şuan Fizik Arione VSX i denemekteyim.
       Öncelikle selenin özelliklerinden bahsedecek olursak; Fizik Arione Manganese, markanın Arione model ağacında giriş seviyesinde bulunmaktadır. Yastıklama miktarı fazla gibi görünse de zamanla vücut şeklini aldığı için bu konuya çok takılmamalı. Uzunluğu 300 mm, genişliği ise en fazla olduğu yerde 132 mm dir. Profili düzdür fakat bu model Arione un ufak miktarda olsa da arka tarafı sınıfının üst segmentlerine göre biraz daha yüksektir. Bu durum oturma kemiklerinden biraz daha destek almayı sağlamaktadır ve bu bence olumlu bir şey. Selenin profili boyunca yastıklama oranı, orta bölümde en fazla, kuyruk ve burun tarafında daha az miktarda. Fizik markasının patentli özelliklerinden biri olan "wing-flex" teknolojisi bu selede mevcut. Bunu selenin yan taraflarında ki dikey çizgilerden anlayabilirsiniz. Bu özelliği kısaca açıklayacak olursam, selenin yan taraflarının, diğer bölümlerine göre, kabuğunun bir miktar daha esnemesine izin vermesidir. Bu durum her pedal çevirişinizde, size hissedilir ölçüde rahatlık sunuyor. Çünkü bacağın her yukarından aşağı hareketinde kalça bölgesi o bölge ile temas ediyor, haliyle hareketi kısıtlamayan bir tasarım hem oluşabilecek bacak uyuşmalarını engeller hem de uzun yolda selede daha rahat etmenizi sağlayacaktır. Ek olarak,
özel yapıştırıcı ile sele kabuğuna sabitlenen kaplaması ya da kumaşı ve kir tutmama kabiliyeti gayet iyi seviyededir.
      Yukarıda belirttiğim üzere, sele bir miktar esniyor, zamanla yastıklama, bazı yerlerde inceliyor çünkü iskelet yapısına göre sele deforme oluyor. Bu defarmasyon olumsuz bir şey değil tam aksine sele de rahat etmenizi sağlayacak şeydir.
     Selenin ince yapısından dolayı, eğer ki oturma kemikleriniz arası mesafe 10 cm in üzerindeyse, çok yüksek sele pozisyonlarında hassas bölgede aşınma yaratabiliyor. Oturma kemikleri arası mesafesi 12 cm e yakın veya yukarıda olanlara, bu seleyi kullanmasını tavsiye etmiyorum. Bu sebeple, oturma kemiklerinden olabildiğince destek almak için selenin olabildiğince arka, yani geniş kısmına oturmanızda fayda var. Burada bir kaç şeye değineceğim; seleler hakkında bilinmesi gereken bir gerçek daha var ki o da, oturma kemiklerinizden ne kadar az destek alıyorsanız, o oranda hassas organızın üzerine oturuyorsunuz demektir ve bu zamanla erkek kullanıcılarda, ingilizce olarak "eractile disfunction" ile ifade edilen rahatsızlığa, prostat büyümesi gibi sıkıntılara sebep olabiliyor. Erkek cinsel organının büyük kısmı vücut içindedir ve oturma kemiklerimizden destek almadığımız zaman oturduğumuz yer tam olarak bu bölgedir, düşünün ki buraya oturarak 100 km bir antrenman yaptınız, halbuki insanın bu bölgesi buna göre dizayn edilmemiştir, oturma kemikleri bunun için vardır. Erkekseniz, bu bölgenin üzerine otursanız dahi acı verdiğini anlamazsınız çünkü burada acı algılayacak reseptör yoktur ya da çok azdır bu sebeple, bu bölge baskıya maruz kaldığında özellikle kanalsız seleler de sıklıkla karşılaşılan sorunlar vardır. Klasik sele olarak tabir edilen seleler (kanalsız selelerdir ve Fizik Arione bu gruba girer), sinir sıkışması gibi sorunlara sebep olur bu durum uyuşukluğa sebep olur. Bu çok ciddi sayılmaz fakat daha ciddi olanı var ki klasik sele tasarımı, hassas organın içerisinde damarlara baskı yapmaktadır. Damarlar baskı ile karşılaşınca kan akış düzeni bozulur ve cinsel organımız ve etrafında ki dokular, yumurtalıklar yeteri kadar beslenemez ve zamanla özellikleri bozulmaya başlar! Durum kadınlarda biraz daha vahim fakat bence onlar daha şanslı çünkü, onlar hassas bölgenin üzerine oturdukları zaman acı reseptörleri geliştiği için selenin hemen onlar için olmadığını anlayabilirler fakat erkekler anlayamaz.
      Selenin anatomik açıdan önemine biraz değindikten sonra konumuza dönecek olursak, Fizik Arione tam anlamıyla, az miktarda oturma kemiklerinden destek almaya dayalı genellikle hassas bölgenizde oturmanıza bel bağlayan bir seledir. Oturma kemiklerim arası mesafeden dolayı (11 cm), Arione u kullanması gereken anatomik yapıların maksimum izin verdiği seviyedeyim. İlk başlarda seleyi çok yüksek kullandığım için bacak aramda ve hassas bölgelerde acı verici iltihaplı yaralar oluştu, seleyi yüksek ve çok arkada kullanmam sonucu idrara çıkmam acılı oluyordu ve idrar yolları iltihabı gelişmişti. Seleyi biraz alçalttım ve selenin geniş kısmından faydalanmak için biraz daha öne getirdim, çünkü ister istemez selenin ucuna doğru, özellikle yüklenmelerde kayma eğilimindeydim. Her şey bir anda değişmişti ve sele çok rahat gelmeye başladı, uzun yolculuklar da, barındırdığı wing-flex teknolojisinin de katkısıyla, bir gram ağrı olmadan eve gelebiliyordum artık. İdrara çıkarken artık eskisi gibi acı duymuyordum. Önlem olarak gidonu yükselttim ve hiç bir sorun yaşamadım. Selede hassas bölgelere giden kan akışını rahatlatıcı bir dizayn olmadığı ve ara sıra gelişen uyuşuklukları önlemek adına, aynı segmentin VSX yani ortasında kanal olan versiyonunu denemekteyim. İncelememi tamamladığımda onun hakkında da bir yazı yayınlayacağım.
     Toparlayacak olursam, Fizik Arione, kısa zamana karşılar ve buna göre yapılan antrenmanlar için, doğru sele yüksekliği şartı sağlandıktan sonra, kaliteli pedi olan, esnekliğini kaybetmemiş bir taytla oldukça rahat olacaktır, normal pozisyonda ve biraz eğik olan vücut pozisyonlarında uzun mesafelerde belki o zamana kadar etmediğiniz kadar rahat edeceksiniz. Eğer bir yarışa girecekseniz ve bu yarış çoğunlukla çok eğik pozisyonlarda geçecekse selenin burnunu biraz aşağı indirmenizde fayda var, fakat bu durum normal sürüş pozisyonunda el bileklerinize ve dizlerinize ekstra yük bindirecektir, bu sebeple aerodinamik pozisyonlar için kullanılmalıdır. Hassas bölgenize olan baskıdan dolayı bu sele, gayri ihtiyari olarak, karnınızı içeri çekmenize ve bir miktar kambur durmanıza sebep olabilir. Bu durum özellikle eskiyen tayt kullanan kullanıcılarda oluşabilir. Son olarak selenin düze yakın profilinden dolayı, bel bölgesini çok desteklemediğini belirtmekte fayda var.
Her gün pedalınızın dönmesi temennisiyle, sağlıkla kalın.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Giant TCR Advanced 1 KOM 2017-18 İnceleme

Sporcu Ne Yapar?

Fizik Arione VSX - İnceleme / Review